Thursday, November 20, 2008

Virus Trojan Curi Maklumat Akaun Bank

Sejenis Virus Didakwa mencuri lebih 500,000 maklumat akaun bank secara dalam talian termasuk kad kredit dan debit dalam kes jenayah yang disifatkan sebagai antara jenayah paling canggih yang pernah dicipta


Virus trojan jenis Sinowal itu berjaya dijejaki oleh Bahagian Keselamatan Perbandanan EMC (RSA) yang seelum ini membantu menyelamatkan sistem rangkaian 500 syarikat yang termasuk dalam senarai majalah Fortune.


Kesan Virus tersebut akan merebak ke seluruh dunia kepada lebih 2000 nama domain.Ia merupakan insiden serius bagi skala yg muudah dilihat dan kita akan melihat peningkatan jumlah virus Trojan dan juga kepelbagaian variannya terutamanya di Kanada dan Amerika Syarikat(AS).


Makmal Kajian Tindakan Penipuan RSA mendakanvirus tersebut yang pertama kali dikesan ialah Windows Sinowal Trojan,pada Februari 2006.


Sejak itu,lebih 270,000 maklumat dalam akaun bank dan 240,000 maklumat kad kredit dan debit telah dicuri daripada institusi kewangan dalam negara termasuk di AS,Britain,Australia,dan Poland.

No comments:

You Are Not Alone -Micheal Jackson