Thursday, November 20, 2008

Asma : Asas Sainstifik

Sistem pernafasan manusia membekalkan oksigen ke seluruh badan.Ia juga laluan untuk mengeluarkan gas karbon dioksida yang tidak diperlukan

Sistem Respirasi manusia terdiri daripada :

a) Hidung-pintu masuk udara persekitaran yg mengandungi oksigen dan juga pintu keluar bagi karbon dioksida

b) Saluran udara-laluan sebelum udara memasuki peparu dan selepas udara dilepaskan dari peparu.Saluran ini mengandungi banyak cabang yang dikenali sebagai bronkus dan bronkiol (bronkus yg lebih kecil)

c) Paru-paru-Berlaku pertukaran antara oksigen yg disedut dengan karbon dioksida dari dalam darah

Mereka yg menghidap asma memiliki saluran udara yg sangat sensitif dan mudah terdedah kepada pencetus asma tertentu,semasa serangan asma berlaku, saluran udara mengalami beberapa perubahan ,termasuklah :
-Bronkoplasma (otot licin dari dinding bronkus mengalami kekejangan/plasma)
-Penghasilan mukus yg berlebihan
-Keradangan atau inflamasi.Proses ini memburukkan lagi penyempitan saluran udara.

Perubahan ini mengurangkan pengaliran udara dan menghasil bunyi ronkus.Penghidap asma akan terasa seperti tercekik .Mereka termengah-mengah untuk menyedut udara,tetapi apabila udara telah masuki ke paru-paru,udara ini akan terperangkap disebalik mukus dan amat sukar untuk dihembus keluar. Serangan asma boleh berlanjutan dari beberapa minit hingga ke beberapa jam bergantung kepada keterukan penyakit yang dihidapi.

PENYEBAB

Asma alahan disebabkan :

- alergen (pencetus alergi).Biasanya mencetus gejala asma sewaktu penghidap asma bernafas.Saluran udara yg begitu sensitif akan mengalami pencerutan apabila alergen memasuki sistem pernafasan melalui hidung.

- Debunga,kulat dan hama adalah antara elergen yang selalu hadir di udara.Kadangkala seseorang yang alah atau elergik boleh mendapat serangan asma apabila tertelan alergen. Contohnya seperti perisa makanan dan ubat-ubatan.

-Untuk Asma bukan alahan,pencetusnya tidak ada kaitan dengan alahan tetapi masih mampu menimbulkan perubahan pada laluan udara sebagaimana tindakan alergen.Contoh 2 pencetus bukan alergen ialah :

a) Agen bawaan udara - sebatian yang bercampur dengan udara seperti wasap (wap dan asap).Agen atau bahan yang boleh mencetus gejala asma ini boleh wujud di dalam dan diluar rumah .Satu contoh bahan yang boleh wujud di luar rumah ialah gas karbon monoksida dari asap kenderaan.Contoh-contoh bahan bawaan udara yang wujud di dalam rumah termasuklah asap dari dapur dan wap dari cat aerosol.

b)Jangkitan pada sistem pernafasan-terutamanya demam dan selesema.Kuman-kuman virus akan menyerang pengalas saluran udara dengan merangsang hujungan saraf menyebabkan otot yang yang menyelaputi saluran udara semakin tercerut.

No comments:

You Are Not Alone -Micheal Jackson